Helsinky — Vlak InterCity Finských železnic (VR) narazil v pondělí 4. 1. 2010 v ranních hodinách přímo na hlavním nádraží v Helsinkách do budovy hotelu Holiday Inn krátce poté, co mu selhaly brzdy a samovolně se rozjel směrem ke konci staniční koleje. Stále není zřejmé, co závadu způsobilo. Došlo jen k jednomu lehčímu zranění personálu VR, cestující byli varování a odvedeni od místa „průjezdu“ vlaku. Vlak Intercity číslo 71 (Helsinki - Kajaani/Kajana) byl tvořen původně lokomotivou a osmi patrovými vozy. Během jízdy do stanice Pasila/Böle v cca čtvrt na devět ráno místního času v okolí Fågelsången (cca kilometr od výchozí stanice Helsinky) ale nastaly problémy. Když lokomotiva brzdila, oddělily se ze zatím nezjištěných příčin od soupravy čtyři dvoupatrové vozy pro vlaky InterCity. Ty se následně, nikým neřízeny, rozjely z kopce dolů směrem rovnou do stanice.
Vozy projely okolo jednoho z nástupišť, na jehož konci přeskočily betonové zarážedlo a zastavily se až nárazem přímo do vstupní haly hotelu a konferenčního sálu, který byl naštěstí prázdný. Ve vlaku byli v okamžiku nárazu pouze tři drážní zaměstnanci, kteří ale stihli předtím zalarmovat zaměstnance stanice a ti vyklidili nástupiště, kam byl nebrzdící vlak nasměrován. Lehké zranění ruky se přihodilo právě jednomu ze zaměstnanců ve vlaku, mimo něj nebyl zraněn nikdo. Cestující ve stanici byli navíc včas varováni, aby se nepřibližovali k vjíždějícímu vlaku ještě předtím, než došlo k samotné nehodě.
Následky jsou nemalé. Nástupiště 13 bylo vybráno záměrně, neboť je vybaveno betonovým zarážedlem, které mělo zastavit jedoucí vozy. Ty ho však přeskočily a během nárazu do hotelové zdi vyšplhaly až do výše třetího patra. Rychlost nárazu se sice odhaduje na "jen" 20 až 30 km/h, přesto ale došlo ke značným škodám. Navíc hotel i celá kancelářská budova musely být po nehodě z preventivních důvodů vyklizeny a později je prozkoumal statik. Statika budovy naštěstí poškozena nebyla.
Jak z hollywoodského filmu
Aleksi je jeden z hrdinů, který pomohl vyklidit nástupiště číslo 13. Bylo asi dvacet minut po osmé. Aleksi, 25letý zaměstnanec ochranky, pozoroval cvrkot v nádražní hale. Když tu přišel vysílačkou pokyn - "Na nástupiště 13 vjíždí vlak bez brzd. Odveďte cestující." Alex nezaváhal a běžel, seč mu nohy stačily. Nebylo to tak daleko, asi 400 metrů. Když doběhl, křičel na lidi, aby utíkali pryč. Trvalo to chvilku než utekli a vzápětí jel vlak. To už utíhal i on pryč. Byl tak pět metrů od zarážedla, když právě tam narážel vlak. Bylo to strašlivé. Hrozný hluk, kusy všeho možného létaly okolo. Pak nastalo ticho…
A chvíli poté už odváděl cestující pryč od budovy, o které si nikdo nebyl jist, jestli nespadne.
Zdroje: HBL [1], HBL [2], Huffington Post, Traveldailynews.com, YLE
ČD D2 - Změna č. 3 - Účinnost od 1.3.2008
Zajištění vozidel proti ujetí a povinnosti před uvedením těchto vozidel do pohybu
776.
K zajištění vozidel proti ujetí se smí používat jen ruční brzdy a prostředky k zajištění vozidel proti ujetí, kterými jsou dřevěné klíny, zarážky, kovové podložky nebo uzamykatelné kovové podložky.
Dřevěnými klíny se podkládají jen hnací vozidla.
Zarážky se dvěma přírubami se mohou používat k zajišťování vozidel proti ujetí i tam, kde je jejich používání k zastavování vozidel při posunu zakázáno.
Zarážky s jednou přírubou lze používat k zajištění stojících vozidel proti ujetí pouze během posunu, kdy jsou vozidla pod dozorem člena posunové čety.
Uzamykatelná kovová podložka se používá pro zajištění odstavených vozidel proti ujetí nebo může nahrazovat přenosnou výkolejku.
777.
Odstavená vozidla v jednotlivých skupinách se musí po ukončení posunu svěsit a zajistit proti ujetí. Vozidla však nemusí být svěšena, jedná-li se o hnací vozidlo, vyžaduje-li to nakládka nebo vykládka těchto vozidel, popř. oprava vozidel apod.
Odstavovat vozidla na nevyloučenou traťovou kolej je zakázáno, kromě vozidel ponechaných na traťové koleji během posunu nebo při jízdě vlaku (PMD) po částech.
778.
Prostředky používané pro zajištění vozidel proti ujetí musí být položeny tak, aby:
– zarážka přiléhala na kolejnici celou třecí plochou, příruba zarážky přiléhala na vnitřní stranu kolejnice, jazyk zarážky byl v kontaktu s podloženým kolem nápravy;
– kovová podložka (i uzamykatelná) byla na koleji pod nárazníky vozidla, a to i na koleji s výkolejkou tak, aby jazyky přiléhaly na kolejnici celou třecí plochou.
Devatenáct mrtvých - tolik lidí zemřelo v sobotu večer 24.června 1995 při tragické železniční nehodě u zastávky Krouna na Chrudimsku. Do jedoucího motorového vozu 810.061 (osobní vlak MOs 15313) narazily čtyři vozy, které ujely ze stanice Čachnov. Tři nákladní vozy ložené železným šrotem a dřevem a jeden služební vůz ujely při posunu. Na mírném klesání vozy nabraly rychlost až 100 km/h a narazily do osobního vlaku jedoucího v té době asi třicetikilometrovou rychlostí. Následkům hrubého porušení předpisů ČD se snažil zabránit jeden z posunovačů, který se nacházel v jednom z nich. Vyskočil a snažil se vozy v běhu zastavit, naneštěstí však zakopl ...
Střet životem zaplatil strojvedoucí a dalších 18 převážně mladých lidí, 4 další byli zraněni. Pouze jedna dívka vyvázla bez zranění, protože se v době nehody nacházela na WC. Kdyby měl strojvedoucí k dispozici radiové spojení, mohl byt varován. Za největší železniční neštěstí na východě Čech za posledních 35 let byli obviněni z trestného činu obecného ohrožení 3 pracovníci posunové čety - vlakvedoucí a dva průvodčí nákladního vlaku.
[zdroj viz níže]
palkobar :
http://loko.goo.cz/nehody/
Vranitko : čuba je v hantýrce označení pro ZARÁŽKU, která slouží k zajištění odstavených vozidel proti ujetí (zejména ve stanicích, sousedících se spádem, to je ten výše popsaný případ vozů ujetých z Čachnova - kde se to nějak nepovedlo) nebo k zastavení jedoucích vozů při posunu.
Při posunu "odrazem" nebo při spouštění vozů na svážném pahrbku posunovač položí zarážku na kolej a jedoucí vůz se o ní zastaví. Když se nedaří nejlíp a zarážka odskočí, tak vůz pokračuje dál a končí to nešetrným nárazem na již stojící vozy...
Kdyby "dneska" nějak ujely vozy z Vysočan tak by i na HLN a Masaryčce byl drobet problém jak zastavit ty vozy na zarážku, protože ty zarážky se v obou stanicích v podstatě nepotřebují.
betonove zarazadla v ČR a SK, resp. ix odolnost je dana statickým výpoctom následovne:
typ "SUDOP":
- 0,7 km/h - 6 vozidiel po 15t
- 1,1 km/h - 1 vozidlo 80t
typ "DSB":
- 1,0 km/h - 6 vozidiel po 15t
- 1,6 km/h - 1 vozidlo 80t
mna prve zaujalo, ze vlak zarazadlo v podstate "preskocil" a nie najprv zdemoloval zarazadlo a nastupiste ako padla obava v clanku. a tak som sa na to pozrel a myslim si, ze je to koli tomu, ze tam bude pouzity podobny princip ako u nas: ak sa vyssie popisane ryxlosti nemozu zaistit, navrhuje sa pred zarazadlom pieskova kolaj, alebo zakotvene podvaly polozene napriec kolajou. a tak si myslim, ze prave na tych podvalox mohol vlak nadskocit tak aby preskocil aj zarazadlo - asi preto sa "pozrel" tak hlboko do hotela...
na zaver mam do plena otazku: zaoberam sa prave pracovne nehodami - konkretne vykolajeniami, kde prve vypadlo hnacie vozidlo. mozte ma niekto odkazat na nejake slusne databazy s informaciami o nehodax na zeleznici? (okrem zeleznicnyx inspekcnyx organov). dakujem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.