Praha — Dlouhé čekání nakonec přineslo ovoce. Kdo se, podobně jako autor tohoto textu, koncem minulého století zamiloval do simulátoru Gordikon, dostal k Vánocům 2009 krásný dárek. Přesně na Štědrý den totiž vyšla nová verze legendárního programu, a to po neuvěřitelných osmi letech! Kromě podpory operačního systému Microsoft Windows čeká na fanoušky přepracovaná mapa, zohledňující stav bohumínského nádraží po rekonstrukci, a řada dalších příjemných novinek.
Vyšlapávání cestiček
Výpravčí Jan Konrád se věnuje systematickému vývoji vlastního, dokonale propracovaného systému železničních simulátorů již od devadesátých let a v tomto oboru je u nás průkopníkem. Jeho první obecně známé dílo – Gordikon – se stalo nejen pravzorem pro řadu jiných simulátorů, ale zřejmě i pro oficiální JOP, používáné u nově zaváděných zabezpečovacích zařízení SŽDC. Po úspěchu Gordikonu autor vyvinul i sérii pěti simulátorů Multikon/Multi–X s jednotným ovládacím rozhraním, v nichž ztvárnil skutečné i fiktivní tratě a železniční uzly. Velice zajímavé je zejména kvalitní zpracování brněnského uzlu a jeho srovnání s výborným simulátorem Brnosim od jiného autora, který pojal shodný námět podobně, přesto však poněkud jinak. Nás, kteří rádi řídíme virtuální železnici, může dvojnásob těšit, že se v poslední době se svým „konkurentem“ pan Konrád střídá v uvádění nových verzí na Ježíška.
Co nového v Bohumíně?
Od dob verzí 3.xx lze simulátory bez problémů spouštět i v prostředí Windows, což se ale netýkalo prapůvodního Gordikonu, který tak byl uživatelům novějších verzí operačního systému od Microsoftu dostupný pouze s použitím emulátoru Dosbox. To se změnilo právě na letošní Štědrý den, kdy se všech šest simulátorů dostalo do verze 3.19, jež je nejen „Windows–compatible“, ale též se všemi možnostmi a volbami, které autor za léta vývoje série Multikon/Multi-X vytvořil. Nyní je tedy možné ukládat vlakové cesty do zásobníku, vytvářet vlastní grafikony, ovládat přejezdy a výluky, měnit rychlost vlaku na trati (důležité pro hodnocení přesnosti jízdy – sankcionovány jsou nejen zpoždění, ale i náskoky) a předávat kontrolu nad částmi kolejiště. Zcela nová je mapa, zohledňující aktuální situaci po „koridorizaci“, respektující levostranný provoz na dvoukolejce do Ostravy a obsahující mnoho novinek, zejména nových vleček a servisních míst, Odstavné a Vjezdové nádraží, Vrbici, halu provozního ošetření a především svážný pahrbek.
Podstatně se rozšířily možnosti variantních a řetězených vlakových a posunových cest, přibyla řada odstavných kolejí a seřaďovacích návěstidel, a také druhů vlaků. Uživatelé starého Gordikonu přivítají vlaky s mimořádnou zásilkou a hlavu si budou lámat nad podstatně rozšířeným a zpřísněným systémem přepřahů. Novinek je zkrátka tolik, že se zrodil prakticky nový simulátor a ani značně pokročilí hráči Gordikonu 2.13, mezi něž se autor textu skromně počítá, nejsou ušetřeni počátečních zmatků a učení. Autor totiž v zájmu vysoké zajímavosti sice přepracoval kolejové schéma do dnešní podoby, avšak nereflektoval současný dramatický útlum nákladního provozu a vlakotvorby, díky čemuž se počáteční fáze zasvěcování podobají spíše nekonečnému zmatku. O skvělou zábavu – kvalitativně mnohem vyšší, než dříve – je postaráno bezvadně!
Brzy se dozvíte více
Považujte tento text zároveň za pozvánku k seriálu textů o železničních simulátorech, které připravuje kolega Lukáš Procházka (Walker) a jimiž bychom rádi splatili dluh vůči druhdy základní oblasti našeho zájmu, v poslední době poněkud přehlížené.
Zdroj: Autorův domovský web
Osobně mě z těhle simulátorů nejvíc nadchl Staničář, mimo jiné asi pro ten široký výběr stanic i oblastí a pro detaily řazení. Těším se na článek o Staničáři, pokud bude.
Jako jednoznačnou přednost Multi ale vidím hodnocení přesnosti. Tohle je opravdu to, co dělá ze simulátoru hru a dává motivaci. Nakonec, za všechno mluví fakt, že u Multi2 jsme se s přítelkyní a následně i manželkou přetahovali o počítač, až jsem jí musel zprovoznit starý noťas. Zatímco Staničář jí nijak neoslovil.
Takže díky a upřímnou soustrast všem fanouškům, které čeká opět nespočet probděných nocí :-D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.