Maťovce — Kompletní zastavení provozu nákladních vlaků hrozí pohraniční přechodové stanici Maťovce na východním Slovensku. Tímto krokem pohrozily ukrajinské státní dráhy UZ po množících se podnětech strojvedoucích lvovského depa, podle kterých průjezdový rentgenový skener ve stanici Maťovce vážně ohrožuje jejich zdraví. Zařízení THSCAN RF 6010 bylo v pohraniční stanici instalováno těsně před vstupem Slovenska do Schengenského prostoru, aby bylo možné kontrolovat obsah nákladních vozů bez nutnosti jejich individuální prohlídky; ukrajinští strojvedoucí však tvrdí, že je skener ozařuje a způsobuje jim zdravotní potíže. Slovenská strana informace o údajné nebezpečnosti zařízení odmítá a aktuálně hledá cesty, jak dopravu strategických surovin po železnici zachovat bez výpadků.
Pohraniční stanice Maťovce leží na hlavním tahu širokorozchodné trati z Užhorodu do terminálu Haniska pri Košiciach. Denně tudy jezdí 8 až 12 nákladních vlaků s uhlím nebo železnou rudou, kterými je zásobován košický region i spotřebitelé dále na západ. Stacionární skener zde byl nainstalován, aby zabránil pašování zboží a znemožnil ilegálním migrantům překročení slovenské hranice ve vlakových soupravách. Pobočka Ukrajinských železnic ve Lvovu nyní požaduje jeho odstavení. "Slovensko by mělo vypnout toto zařízení nebo zařídit ochranu posádek lokomotiv před zářením," cituje představitele drah maďarská agentura MTI. Ukrajina tvrdí, že jedna posádka lokomotivy musela být hospitalizována v důsledku několikanásobného překročení limitu dávky záření při přejezdu skenerem. Zdravotní problémy měli údajně také další dva strojvedoucí, z nichž jeden skončil v invalidním důchodu. Podle agentury MTI následné měření intenzity záření prokázalo, že povolená hranice radiace byla v kabině strojvůdce překročena až šestinásobně.
Tato tvrzení naopak rázně odmítá jak Celní ředitelství SR, které skener provozuje, tak i nákladní dopravce ZSSK Cargo, jenž vlaky v Maťovcích od Ukrajinských drah přebírá. Mluvčí celního úřadu Vojtech Jakab označil obvinění ukrajinské strany za dezinformace: "Jde o zařízení běžně využívané v celé Evropské unii i USA. Je zdraví neškodné, jinak by ho orgány pro ochranu veřejného zdraví nedovolily. Nevíme, odkud se ukrajinská strana dostala k údajům o 6-násobném překročení limitu."
Rentgenový skener byl podle slovenského Úřadu veřejného zdravotnictví již v době instalace v prosinci 2007 řádně certifikován podle platných slovenských a evropských norem a podléhá průběžným kontrolám. "Závěry státního zdravotního dozoru, parametry i opakovaně provedené zkoušky a měření potvrzují, že provoz je stabilní a bez závad," uvádí mluvčí státního zdravotního úřadu Lenka Šramová. Zařízení podle ní nepředstavuje zvýšené riziko ozáření ani při opakovaném průjezdu vlakové soupravy. Slovenská strana navíc kromě tvrzení o "nespecifikovaných zdravotních potížích" nemá žádné konkrétní informace o údajném ohrožení zdraví posádek ukrajinských lokomotiv. Otázkou je rovněž původ informace o naměřených nadlimitních hodnotách záření.
Zajímavý pohled na situaci nabízejí alternativní informační zdroje: hned několik ukrajinských internetových deníků vydalo k tématu prakticky identický text s pikantním názvem "Radioterapie na slovenský způsob", jenž popisuje údajný incident z 13.-14. února. Podle strojvůdce se tehdy těsně před projíždějícím vlakem na zařízení rozsvítilo červené světlo a zazněla zvuková signalizace. Posádka však už rozjetou soupravu nedokázala včas zastavit. Následně se měly projevit zdravotní komplikace, na základě kterých se posádka dostavila do nemocnice. Článek ostře kritizuje skutečnost, že nikomu z posádky nebyly poskytnuty léky proti ozáření a po pěti dnech byla z nemocnice propuštěna opět do práce. Odmítavě se k stížnostem údajně stavělo i regionální ředitelství UZ, které přistoupilo k plánované blokádě nákladní dopravy až po zvýšené pozornosti ukrajinských médií.
Začátkem dubna se uskutečnilo setkání představitelů ukrajinských úřadů, slovenského konzulátu, UZ, ZSSK Cargo a společnosti EVPÚ, která pro skener poskytuje servis. Informace o výstupech tohoto jednání nejsou nijak konkrétní. Ukrajinský článek pouze uvádí, že podle oficiálního stanoviska EVPÚ dokáže skener rozeznat lokomotivu od vozů a je nastaveno tak, aby hnací vozidla nesnímalo. Jeho výkon je ovšem takový, že nemůže ublížit ani případným osobám ukrytým v nákladních vozech.
Opačný postoj k sporu prezentovala ve svém zpravodajství slovenská televize Markíza, podle které existuje podezření na zapojení ukrajinské cigaretové lobby, jež má zájem na odstavení skeneru. Ten totiž již několik dní po svém uvedení do provozu odhalil v ukrajinském vlaku kontraband 20 tisíc balení cigaret, ukrytých ve dvou vagonech pod nákladem železné rudy. Stejně velký "úlovek" pak celníkům pomohlo zařízení najít v prosinci loňského roku pod vrstvou černého uhlí.
Úplné zastavení dopravy na 99km širokorozchodné trati Maťovce - Haniska by přitom mělo zásadní dopady na ekonomicky slabý region východního Slovenska i odběratele nerostných surovin, včetně železáren US Steel v Košicích a velké tepelné elektrárny Vojany. ZSSK Cargo již ukrajinské straně navrhlo, že vlaky přes kontrolovaný úsek budou vést slovenské posádky, čímž se odstraní hlavní bod kritiky ukrajinských strojvůdců. Podle mluvčí dopravce Margaréty Grecové zatím ukrajinská strana nijak nereagovala. Ve vyjádření pro ŽelPage Grecová uvádí, že v brzké době je plánováno bilaterální setkání na resortní úrovni, které vyhodnotí technické podklady ke skeneru a informace ukrajinské strany. "Předmětem setkání budou rovněž alternativní řešení vozby s cílem dosažení vzájemného kompromisu," dodává mluvčí ZSSK Cargo.
Zdroj: TV Markíza, ZSSK Cargo, Korzár, Зеркало недели, SME, Atlas.sk
Jistě, bez konkrétních a přesných znalostí není možné vyvozovat jednoznačné závěry, když navíc každá strana tvrdí opak. Nasadit na inkriminovaný úsek slovenskou posádku je asi nejlepším řešením, které by mohlo úspěšně vést ke kompromisu.
Jo a dozimetr je dneska věcička za pár drobných, tak by je možná mohl jednorázově fasovat každej kdo prováží soupravu scannerem, s tím že by se obratem odevzdával a byl by uložen pro pozdější spory jako důkaz. Samozřejmě přísný zákaz projet bez dozimetru, a kdyby to později zkusil někdo "no já jsem ho neměl protože...(nebyl čas atd.)" tak porušil přísný zákaz a nebavit se.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.