Curych - Švýcarské spolkové dráhy denně přistihnou 1000 černých pasažérů, jejich počet ale klesá. Od roku 2006 dráhy společně s dalšími poskytovateli služeb veřejné dopravy a dopravními svazy vedou registr černých pasažérů. Všudypřítomná žlutá cedulka "s okem" na, dle naší terminologie samoobslužných či specifických tratích, vysvětluje progresi. Při prvním přistižení zaplatíte 80 CHF, při druhém 120 CHF, při třetím 150 CHF. Nezaplatíte-li na místě, zaplatíte ještě 20 CHF poplatek za zpracování.
Nejpozději při třetím přestupku je navíc vyvoláno správní řízení, které též není poskytováno zdarma. V Curychu tak za tři jízdy na černo zaplatíte navíc pokutu a poplatky ve výši 560 CHF (přes 10000 Kč). Roland Binz z SBB k tomu dodává "Jízda načerno musí být v zájmu všech cestujících maximálně neatraktivní."
Registr černých pasažérů neobsahuje žádné citlivé osobní údaje, pouze jméno a adresu nezbytnou pro vymáhání práva. Navíc se nesmí použít k žádným jiným účelům a dva roky po uhrazení pokuty jsou záznamy černého cestujícího vymazány. Problém v tom nevidí ani mluvčí švýcarského úřadu pro ochranu osobních údajů, který konstatuje, že SBB má nepochybně důvod vést databázi černých pasažérů, kteří ji zjevně nejen obchodně poškozují.
Za dva roky provozu je v databázi "asi 500 000 záznamů" o černých jízdách vlakem, tramvají, autobusem, lodí nebo jiným prostředkem veřejné dopravy. SBB ale příjemně překvapilo, že vedení záznamů, odstupňované pokuty a správní řízení zabraly. Po zavedení systému v roce 2005/6 klesl poměr černých pasažérů postupně z původních 4% na 1,4% a na této hladině se již druhý rok drží. Pro srovnání: v pražské MHD se tento podíl odhaduje na 3-7% a loňské hodnoty vybraných pokut byly rekordní.
Společným problémem zůstává rostoucí agresivita cestujících bez jízdenky, kteří zaměstnance dopravce stále častěji fyzicky napadají. Průvodčí SBB budou na "několika vybraných trasách" v následujících týdnech doprovázeni neozbrojenými zaměstnanci bezpečnostní agentury Securitas. Počet evidovaných útoků byl v letech 2007 i 2008 asi 240 ročně, nicméně řada dalších nejspíš hlášena není. Odbory žádají větší ochranu vlakového doprovodu.
Navzdory mým zkušenostem z obrovské nervozity a špatného pocitu švýcarských přátel v případě, kdy si nestihli koupit před doběhnutím tramvaje jízdenku, článek začíná konstatováním, že Švýcaři jsou národem černých pasažérů. Naopak se mi zdá, že jízda načerno je brána za něco, co se prostě nedělá. Přesto se jízda načerno považuje za vážný společenský problém a konají se proti ní tady i v sousedních zemích občas i veselé kampaně, případně odměny pro předplatitele, v podobě např. kapesního kalendáře pro držitele General-Abo. Tak například:
- v autobuse v Altstätten byl spatřen plakát "Pozor, jízda načerno může ohrozit vaše zdraví. Zloba, stres, úzkostné stavy a pokuta 80 CHF jsou škodlivé. Žijte zdravěji a dopřejte si platnou jízdenku."
- ve vlacích na trati Feldbach - Bad Gleichenberg i v jiných prostředních veřejné dopravy na území spolkových zemí Štýrsko a Korutany najdete reklamu na exkluzivní "černou jízdenku" za 45€, k dostání pouze u revizora nebo nálepky nápadně podobné varováním ministerstva zdravotnictví, že "černá jízda způsobuje zpoždění", "černá jízda škodí zdraví", "černá jízda zvyšuje krevní tlak" a hlavně "Černá jízda škodí nervům".
I když v ČR existují i pokrokové metody distribuce jízdních dokladů, třeba formou SMS jízdenky v prostředcích DPP, stále není nijak zvláštní slyšet kalkulace, kolikrát za rok potkám revizora a kolik stojí tramvajenka (jízdenky) pro mé cesty. A kdo to třeba už jen pro ten adrenalin zkusí, nestydí se tím před známými pochlubit. Poučíme se?
zdroj: Neue Zürcher Zeitung, České noviny
1 2 | Zpráv na stránku: |
Máš stoprocentní pravdu. Nedávno jsem potřeboval koupit 14 jízdenek za 38 Kč/kus. Dětem jsem prasátko vymetl, svoje kapsy taky a nějaké drobné sehnal v kavárně, ale byla to otrava, tam cpát ty mince, zvlášť, když mi to podařený automat napoprvé těsně před koncem vyplivl a ještě mi ukradl asi 150 Kč. Všude na západ odsud se dá plati kartou, proč ne tady?
a) přepravní kontrola je motivována si vydělat a nikoliv přispívat ke zvyšování tarifní kázně, takže se vesele poflakuje na přestupech a zdržuje cestující s jízdenkou i bez, místo aby na ně bafli v soupravě, když stejně nemají kam spěchat a kde lze černého pasažéra překvapit.
b) Jízdní doklady jsou před cestujícím dobře skryty, aby si je nemohl zbytečně snadno kupovat. Ještě přímo v Praze to jde (existuje jízdenka za 20Kč i za 26Kč a dokonce lze koupit tunelem přes SMS (což nevím, jestli ví a mohou provozovat roamující turisté). Ale jakmile chcete vyjet mimo čtyři pásma P, B a 0 (čtyři není překlep, ale tarif), tak je zle. Podle posledních pověstí snad prý na předprodejích již existují (ještě budu muset zajet ověřit), ale minimálně celý loňský rok od posledního zdražení byl jediný způsob jak se dostat k jízdním dokladům za 32Kč a více, automat na jízdenky (jízdenky nebyly ani v předprodejích), který tyto doklady za evropské ceny prodává jako za dob dávno minulých pouze na mince (zlepšení oproti stavu před rokem 1989 je, má ty dobroto, že umí vracet drobné, což ale klasická Merona obvykle nepotřebovala a v nejhorším vydala lístku více v odpovídající hodnotě). To jsem na západ od Aše už hezkých pár let neviděl.
Když máte návštěvu z ciziny (tedy lítačka ani omylem), tak třeba Č. Brod Praha, tři osoby, tři dny: 792Kč v mincích. A to už je nějakého kovu. Obvykle jste odkázání na milost a nemilost okolních trafikantů se s Vámi o drobné podělit.
Stanice nebo zastávka, kde by si cestující nemohl koupit jízdenku prostě neexistuje.
Obdobně na zastávkách MHD jsou jízdenkové automaty, kde si lze zakoupit sortiment jízdenek MHD, takže cestující se zase nemůže vymlouvat. Autobusové zastávky jsou vybaveny automatem jen tam, kde je "hustější" osídlení. Není-li automat, pak u každého řidiče si lze v autobuse zakoupit příslušnou jízdenku - samozřejmě za standardní cenu bez nějakého příplatku (na rozdíl od tzv. doplňkového prodeje v Česku). Zda máte nebo nemáte jízdenku ovšem řidiče v principu nezajímá.
V Basileji mne drobet překvapily nové automaty, které pracují pouze s mincemi nebo platebními kartami, přičemž platit celodenní jízdenku za 8 Sfr desetifrankovou bankovkou mi připadá celkem přijatelné.
Pouze u některých linek "expresního" charakteru – v jízdních řádech je to výslovně uvedeno - není možné zakoupení jízdenek u řidiče (aby se zbytečně neprodlužovaly pobyty na zastávkách).
Jiří Vačkář – při nástupu do vozidla jste povinen mít jízdenku a ne si stoupnout k automatu a předstírat že si chcete koupit jízdenku a po ujetí jedné zastávky vystoupit. Ty automaty pracují formou "onĺine", takže mohou samy oznámit, že jim dochází papír, případně že se něco porouchalo. Konstrukce automatů je bytelná, takže ani "Swiss Homo vandal" je nezničí.
Při vlastních cestovatelských zkušenostech, jsem se s revizorským komandem za těch 18 let, co do SBBska jezdím, setkal asi 5x. Regionální vlaky jezdí zásadně bez vlakového doprovodu, námátková kontrola se častěji provádí u dopravce Thurbo.
Já bych těch 1 000 "černých" pasažérů denně spíše připsal celému "Swiss Travel System" zahrnující všechny druhy dopravy.
"Oko" je především uvedeno v záhlaví každé kursbuchové tabulky a součástí vysvětlivek, které jsou v kursbuchu v pěti jazycích.
Ve Francii či Itálii se sice musí jízdenky označit, pokud to neudělá cizinec, tak to průvodčí respektují, protože sám fakt, že cizinec předkládá jízdenku ke kontrole je důkazem, že nehodlal podvádět.
Domnívám se, že odchycení "černí pasažéři" by měli být evidováni a sankce zvyšována, podobně jako to dělají ti Švýcaři, případně by "černé pasažérství" mohlo být důvodem k odmítnutí vystavení třebas In–karty apod.
Samozřejmě,že jsem to myslel v nadsázce,ale nějaký odstrašující případ by to chtělo!
To by to na ulicích vypadalo, kdyby se lidi za menší přestupky stříleli. Myslím, že i boreček by brzy taky jednu koupil do hlavy, protože být 100% Goodman není v tomhle světě možné i kdyby se člověk rozkrájel.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.