Praha - O více než půl miliardy korun si polepšily České dráhy, které se letos poprvé dostaly do zisku. Za tři čtvrtletí letošního roku vykázaly zisk 43 milionů korun a zlepšily se i v počtu přepravovaných osob. Ekonom Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus pozitivní finanční výsledky připisuje především zvýšeným platbám od ministerstva dopravy. To si od ČD objednává rychlíkové spoje, za které letos zaplatí celkem tři a půl miliardy korun - tedy zhruba o miliardu více než loni. O stamiliony korun více letos za regionální dopravu platí i kraje, přičemž dráhy počítají s růstem dotací i v blízké budoucnosti. Do plusové bilance v tomto roce se promítá i výraznější snižování počtu zaměstnanců v uplynulých letech: od roku 2003 jejich počet klesl téměř o 20% na současných 55 tisíc.
Za prvních devět měsíců letošního roku přepravily ČD 135 milionů cestujících, což představuje více než milionový nárůst oproti stejnému období roku 2006. Firma odhaduje konečný zisk za letošní rok na 50 miliónů korun. Jednalo by se tak o výrazný kontrast s předchozím obdobím, kdy byla společnost trvale v červených číslech.
Ještě loni měly České dráhy ztrátu 450 milionů korun; do zisku se dostaly poprvé v prvním kvartálu letošního roku. V prosinci přitom čeká firmu oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo. Dosud nákladní doprava dotuje ztráty z provozu osobních vlaků zhruba 640 miliony korun ročně. Příští rok se ČD pokusí rozdíl získat ze státního rozpočtu ve formě dotací na všechny kategorie vlaků.
zdroj: iDNES a Novinky.cz
Ceny letenek jsou "relační", nikoli podle "proletěné" vzdálenosti. Takže i při letu "oklikou" platí zákazník za přímou cestu. Tohle platilo i u ČSA "za bolševika", takže letenka na let po trase Leningrad – Bratislava – Praha pro cestujícího do Prahy byla levnější než pro cestujícího v stejném letadle letícím do Bratislavy.
(tohle ví zasloužilý železničář asi 30 let …, má s tím osobní zkušenosti)
Co se tyce tech ruznych letist u Londyna, tak viz ANKU. To srovnani nekulha vubec, naopak je zcela na miste, protoze kazdemu je celkem putna, jestli poleti tam nebo onam, dulezite je, ze se dostane do Londyna. Asi jako kdyz budu chtit vlakem do Prahy, tak mne az tak nezajima, jestli pojedu pres Pardubice, HavlBrod nebo treba pres Budejice (pripadne jestli skoncim na Masne nebo hlavnim)...
Pricemz ano, LHR je lepsi nez STN nebo LTN, protoze tam vede metro (ale je kapanek drazsi a ja srovnaval hlavne ty periferni letiste a aerolinky (jak se mi tam dostaly ty jet2 ale fakt nevim:-))...)
Co se ale opet ne zcela podarilo je nasledujici vec - ten priklad s letadly byl pouzit jako demonstrace toho, co dokaze s cenami udelat konkurence (viz napriklad CSA a jejich trasy Praha-Londyn a Praha-Helsinki, ktere jsou plusminus stejne dlouhe,ale dost vyrazne odlisne v ceniku). To ale zaslouzily zeleznicar nevidi, nereaguje a misto toho vytahne D3, pripadne argumentuje tim, ze letadla mohou letat po dvou minutach (coz po nich na stejne trase napriklad nikdo nechce...)
Taky si porovnejte kapacity letadel s vlakem. Např. kapacitu letadel ATR na lince ČSA Praha - Ostrava - Praha nahradíte jedním vozem první třídy.
Letecké spoje vámi uváděné také nelétají v hodinovém / dvouhodinovém taktu řekněme od 6,00 do 20,00. Mimo to jsem se na on-line letovém řádu "Letiště Praha" marně snažil najím vámi popsanou kombinaci letů Praha, Ruzyně = London (stejné letiště).
EasyJet letají na Stansted nebo Gatwick, BA létají na Gatwick a Heathrow, ČSA na Heathrow, SkyEurope na Luton.
Takže to srovnání drobátko kulhá.
Mistove kilometry Sp+Os tvori 54% vsech vykonu, VVK 10%. Prumerna prepravni vzdalenost ve vnitro preprave je 36 km, v mezinarodni 184 (mezinarodni se ale na celkovem vykonu podili zhruba peti procenty).
At uz bude statisticke rozdeleni vzdalenosti prepravy jakekoliv, tak 1-F(400) asi supervelke cislo nebude
pekar - prekvapive jsem ten shluk tvych pismenek opet nepochopil... Kde jsem to vzal? Myslim, ze i pologramotny clovek dokaze odhadnout, ze nad 400 km jezdi (zvlaste pokud jde o republiku, ktera jeden "rozmer" ma nejakych 250-300 km) opravdu malokdo. Ovsem jestli je to tak, ze vlaky jsou plne Vychodomoravanu jedoucich do zapadnich Cech do lazni tak to potom je jina. Predpokladam, ze tihle lide jezdi treba i Brno-Ostrava nebo Budejovice-Praha, ze? O osobnich vlacich ani nemluve...
protoze by se to "zdrazilo" o desetnik, tak to radsi nezavedeme vubec...
No ono to o tak málo nebude. Pokud bude na každé trati jezdit jiný dopravce, tak tomu, kdo nejezdí pořád na té samé trati, se nevyplatí pořizovat nějaké slevy a bude muset jezdit vše za obyčejné. A to už se prodraží dost. Mě by se líbilo přesně to řešení, co navrhuje Miroslav Zikmund, aby vzniknul jednotný český integrovaný systém, kde bude jednotná cena za km, jednotné slevy (25%, 50%) a jednotné síťové jízdenky. Jenže to už moc zavání Švýcarskem a není to ta konkurence, jak po ní všichni voláte.
Takze at ten priklad bude jakejkoliv, tak proste porad bude platit, ze ti lide, kteri jedou vic nez 400 km a kteri to jedou na KMB, jsou proste promile (ono to bude min, ale budme velkorysi:-) z celkoveho poctu, takze je to zase cely o hovne.
Vymysli se nejaka fantasmagicka uvaha o KMB tam, kde pro ni neni misto a pripada mi, ze jeden listek pro vsechny spolecnosti vlastne nejde udelat jen proto, ze by "par lidi" prislo o vyhodu jet 100 kilometru zdarma (priklady s trasou dlouhou 502 km prosim nepiste)...
Casova sitovka sice az tak fantasmagoricka neni, ale taky se vylozene hleda problem tam, kde neni. Stejne jak tomu bylo s tim Dinem, kdyz cvakal listky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.